Water

Het thema “Water”:

water110

 

Na lucht is water het belangrijkste dat we nodig hebben om te leven. Of is na water lucht het belangrijkste?

Nog steeds vraag ik me af wat nu eigenlijk het belangrijkste is. Lucht dan? Of toch water? Of eigenlijk… zijn ze wel los te koppelen? Waar komt onze zuurstof vandaan? Twee derde uit de oceanen, een derde van de bomen en planten… en die hebben water nodig. Dus dan toch water! Haa-twee-ooh! Prachtig glinsterend, fris en heerlijk, leven scheppend, onontbeerlijk, verbindend, nat. Of misschien stinkend vuil, smerig, ontoegankelijk, leeg, afwezig?

 

Proef je mee van ons water?

Gericht waarnemen met alle zintuigen en die waarnemingen op een systematische wijze verwoorden.

LEIDINGWATER DRINKEN IS GEZOND

LEIDINGWATER DRINKEN IS EEN GEWOONTE

Als spelend in de hoeken genieten de kinderen (oudste kleuters en 1ste leerjaar) van het zelfgetapte leidingwater.

De voordelen van leidingwater

Kunnen de kinderen zelf de voordelen van leidingwater achterhalen?

  • Leidingwater wordt streng gecontroleerd, strenger dan alle dranken in de handel.
  • Het is veel goedkoper. Het is liefst 500 tot 600 keer goedkoper dan flessenwater.
  • Je kunt er altijd over beschikken.
  • Het wordt thuis geleverd. Het transport moet dus niet met vrachtwagens gebeuren en je moet zelf niet met flessen/bakken sleuren.
  • Het laat geen verpakkingsafval achter

Een beetje geschiedenis

Water kan dankzij de zwaartekracht over een grote afstand van de ene naar de andere plaats stromen als er een hoogteverschil is.

Dat wisten de Romeinen al. Hun kanalen en aquaducten vervoerden water vanuit waterrijke plaatsen in de bergen over tientallen kilometers, met vaak maar een verval van

enkele decimeters per kilometer.

Maar veel waterdruk hadden ze daardoor niet. Daarvoor werden vanaf de 19de eeuw watertorens gebouwd

Onze drinkwaterfontein

Op onze school staan twee drinkwaterfonteintjes.

Water uit de fontein is gezond. Minder afval van blik en brik. Steeds vers en ook gekoeld drinkwater. Hygiënisch: we kunnen moeilijk met onze mond bij de tuit.

Jammer genoeg moeten we de fonteintjes in de winter afsluiten. Dit is een nadeel.

We verspillen met onze fonteintjes minder water wanneer we na het drinken onmiddellijk stoppen met duwen op het knopje.

 


 

De oudste kleuters en het 1ste leerjaar exploreren en experimenteren hoe een waterrad werkt

Hoe zit dat nu met de kracht van water? Wat zie ik gebeuren?

Het water valt of stroomt door de zwaartekracht naar beneden. Het water valt op een schoep van het waterrad en duwt de schoep naar beneden.

Dan valt het water op de volgende schoep en duwt ook die naar beneden. Het waterrad draait.

Een beetje geschiedenis

Energie opwekken uit stromend water werd al zo’n 3000 jaar geleden toegepast door de Grieken. Zij gebruikten deze vorm van energie voor het malen van hun tarwe tot bloem.

In de vroege middeleeuwen had Vlaanderen zo’n 700 watermolens.

Ze kenden de meest uiteenlopende toepassingen in houtzagerij, maalderij, olieslagerij…

Pas in de 18de eeuw kwam men op het idee om met waterkracht elektriciteit op te wekken.

 


 

Op watertocht doorheen onze school

Exploreren en experimenteren om meer te weten te komen over water en milieu op school.

We gaan met de oudste kleuters en het 1ste leerjaar klas op speurtocht gaan in de school om alles wat met ‘water’ te maken heeft te ontdekken.

We hebben heel wat gevonden: de watermeter, waterleidingen, kraantjes, spoelbak

wc, drinkwaterfonteintjes, flessenwater, afwasmachine, buizen van de centrale verwarming, de regenpijpen, het hellend of plat dak, de dakgoot, de roosters op de speelplaats, …

Weetjes

In Vlaanderen gebruiken we water voor van alles en nog wat. Gemiddeld 110 liter per persoon per dag. Gelukkig zien we de laatste jaren die hoeveelheid dalen, daar heel wat gezinnen en bedrijven zijn overgeschakeld op het gebruik van hemelwater.

Vlaanderen gebruikt 786 miljard liter per jaar. Of ruim 2 miljard liter per dag. Het gaat dan om alle watersoorten: leidingwater, grondwater, oppervlaktewater en hemelwater.

Het verbruik door huishoudens is goed voor ongeveer één derde van het totaal. Van het leidingwater alleen nemen huishoudens ruim 56% voor hun rekening. Huishoudens zijn dus echt wel belangrijk in de waterkringloop. Daarom ligt een deel van de oplossing bij hen.

Het huishoudelijk waterverbruik van de laatste generaties ligt veel hoger dan vroeger. Dat komt deels door het toegenomen comfort (douche of ligbad), maar ook omdat de huishoudens kleiner worden.

Even fundamenteel is de groeiende ‘watercultus’: de ‘vuile’ was wordt sneller gewassen, we nemen vaker een bad of douche dan vroeger, de auto moet gewassen, het gazon gesproeid en het zwembad gevuld.

 


 

Zuiveren

Exploreren en experimenteren hoe we water kunnen zuiveren

Met het rioolwater wordt ook allerlei afval meegevoerd.

Daar is de eerste stap: het grof vuil uitzeven.

Wij proberen om ons vuil water ook weer zo goed mogelijk te zuiveren met een zelfgemaakt systeem.

 

 


 

Proefjes met water

 

Wat gebeurt er als je een strookje papier met gekleurde stippen in een bakje water hangt? Wat valt je op aan de donkerblauwe stip? Wat gebeurt er met de watervaste stip?

Uitproberen

Zet met stift gekleurde stippen op een stuk wc-papier. Doe het voorzichtig; Papier is niet superstevig dus anders scheurt het. Hang het stuk papier in het bakje water. Niet zo diep dat de stippen onder water staan. Let goed op wat er gebeurt!

Wat zit er achter?

Zodra het papier contact maakt met het water, zie je het water omhoog kruipen. Daarbij neemt water piepkleine kleurstofdeeltjes van de gekleurde stippen mee omhoog. De meeste kleuren verwaaieren. Maar de gekleurde stip blijkt opgebouwd uit verschillende kleuren, de blauwe worden onder paars en boven blauw. Dit is echt chemie met water. Met een geleerd woord gezegd “Chromatografie”.

 

 


 

De St.-Christianabronnen

 

In het kader  van het WO-thema “Water” brachten  de kinderen van  het vijfde en het zesde leerjaar op maandag 27 november  een bezoek aan de St.-Christianabronnen.

De leerlingen konden er zien hoe dagelijks natuurlijk mineraal water onder de vorm van niet-bruisend, licht bruisend en bruisend mineraal water wordt gebotteld. Het water wordt enkel gefilterd op zanddeeltjes die meekomen met het oppompen van water en gaat verder onbewerkt in de fles.

De kinderen konden er ook zien en proeven hoe limonade gemaakt wordt.

Bedankt, Ronny, voor de rondleiding.

 

 

 

 


 

Eerst water, de rest komt later

 

 

 

 

 

De andere thema’s van het MOS:

afval110energie110 natuur110 verkeer110