Speelplaatswerking

Visie: Speelplaatswerking

Kinderen hebben nood aan ontspanning en dienen de mogelijkheid te hebben zich even uit te leven, hun energie op een zinvolle en veilige manier te kanaliseren……

De periode van speeltijd is binnen deze context een uiterst geschikte periode om aan deze verwachtingen te voldoen. Deze pauze op een kindvriendelijke en tegelijkertijd pedagogisch kwaliteitsvolle wijze invulling geven, is dan ook de betrachting van onze kleuter- en lagere school.

Zo organiseren wij het gebruik van de speelkast waarbij kinderen op hun niveau de eigen grove en fijnere motoriek op een speelse manier verder kunnen ontwikkelen.visie-speelplaatswerking
Bovendien kunnen de kinderen gebruik maken van meerdere speeltuigen en speelruimtes.

Niet enkel het motorische, maar ook aan het muzische aspect wordt aandacht besteed door het organiseren van muziek door het zesde leerjaar op vrijdag.

Dans en zang, expressie en plezier zijn dan ook nooit ver weg.

Het leren omgaan met regels en afspraken worden gevisualiseerd door allerhande picto’s waardoor de kinderen enkele waarden en normen leren opnemen.

Kinderen die nood hebben aan meer rustige momenten, kunnen een boek lezen, op het bord tekenen of gezellig keuvelen op een bank.

De ervaring leert ons bovendien dat een sterk onderbouwde speelplaatswerking de kans op pesten en uitsluiting gevoelig vermindert, waardoor het groepsgevoel tussen onze kinderen gestimuleerd wordt.

Speelplaatswerking:

Op onze school zijn er 2 speelplaatsen.

A.  Hoe zien de speelplaatsen eruit?

Grote speelplaats:

Klimmuur

Afdak met banken
en tafels

Picknicktafels

Klimtoren met glijbaan

Zwarte speelmatten

Twee met witte
lijnen afgebakende
speelvelden

Hinkelspel

Regenboogbank

Spelkasten

Kleine speelplaats:

Afdak met banken en tafels

Klimtoren met glijbaan

1 met witte lijnen
afgebakende speelvelden

Speelberg met doorlooptunnel

Hinkelspel

Krijtborden

 

BOrganisatie en Veiligheid:

Voor het spelen op de grote en kleine speelplaats is er een beurtrol (onder- en bovenbouw).

Kleuters en lagere school spelen op verschillende tijdstippen.

Tijdens de speeltijden is er toezicht op elke speelplaats door een leerkracht.

De toezichthouders hebben een observerende taak. Zij bewaren het overzicht en grijpen in bij onveilige situaties en conflicten. Indien nodig wordt de klastitularis op de hoogte gebracht.

Bij conflicten worden leerlingen aangespoord om dit op de regenboogbank uit te praten.

De bewegingsleerkracht leert de kinderen mogelijke (nieuwe) spelvormen en afspraken aan.

De speelplaatswerking wordt op personeelsvergaderingen regelmatig geëvalueerd en bijgestuurd.

 

C.  Afspraken

1 2 3 4 5

Via picto’s worden kinderen herinnerd aan de afspraken op de speelplaats.

Voor het gebruik van het voetbalterrein en de spelkast is er een beurtrolsysteem. Dit is voor de kinderen zichtbaar aan de hand van een overzichtsblad.

De kinderen zijn zelf verantwoordelijk voor de zorg van het materiaal in de spelkast.

Indien nodig worden kinderen opgevolgd door de toezichthouder aan de hand van een observatieblad.

 

D. Inhoud speelkast       

9

Spooners

Loopklossen

Stoepkrijt

Tennisballen

Springtouwen

Ballen voor tussen 4 vuren

Blokjes voor hinkelspel

Elastieken voor springspelletjes

Leesboeken